Kas jāzina, dodoties uz kalnu?

Dodoties izbaudīt ziemas priekus, parasti vienīgais par ko tiek padomāts ir inventāra iegāde vai noma, tomēr ir ļoti daudz dažādu citu faktoru, kas var liegt pilnībā izbaudīt atpūtu uz kalna. Ir jāzina, ka tikai slēpju un slēpošanas apģērba uzvilkšana jūs nepadara gatavu pilnvērtīgai slēpošanai. Ir jāzina ko darīt, lai izvairītos no dažādām nepatīkamām situācijām un kas vēl bez slēpošanas inventāra ir jāņem līdzi. Ņemot vērā dažus ieteikumus, uz kalna pavadītais laiks noteikti būs daudz patīkamāks.

Pirms vispār dodaties uz kalnu, ir jāatrod sev piemērotākā vieta. Slēpošanas kalnu vai kūrortu nevar izvēlēties tikai pēc cenas, jo tie ir ļoti atšķirīgi. Var gadīties, ka aizbraucot uz lētāko vietu, ar nekādām ziemas aktivitātēm nodarboties nesanāks, jo pieejamās trases nebūs jums piemērotas, proti, iesācējs var aizbraukt uz kalnu, kas domāts tikai profesionāļiem, vai pretēji – jau pieredzējis slēpotājs aizbraukt uz iesācēju kalnu. Pirms kaut kur vispār dodaties kārtīgi izpētiet piedāvājumus un neskaidrību gadījumā sazinieties ar konkrēto vietu.

Daudziem šķiet, ka vairums ziemas sporta veidu ir ļoti aizraujoši un vienkārši. Cilvēkiem, kuri nekad neko tādu nav darījuši, tiešām varētu šķist, ka tas ir tas pats, kas šļūkt no kalna ar ragaviņām, tomēr gan slēpošana, gan citi ziemas sporta veidi prasa daudz fiziskā spēka un piepūles. Pirms došanās uz kalna, tomēr vajadzētu piedomāt pie savas fiziskās sagatavotības, lai izvairītos no situācijas, kad aizbraucat uz kalnu un jau pēc pirmajām desmit minūtēm esat tā piekusis, ka vairs neko negribat darīt. Tas gan nenozīmē, ka lai slēpotu ir nepieciešams regulārs sporta zāles apmeklējums, bet pāris kardio treniņi nedēļā gan noderētu.

Arī pirms pašām ziemas aktivitātēm nepieciešams iesildīties. Jo vairāk laika veltīsiet, lai iesildītos, jo lokanāks būsiet un pastāvēs mazāka iespēja gūt dažādas traumas un sastiepumus. Jāizstaipa visas muskuļu grupas, jo uz kalna, parasti tiek izmantots viss ķermenis, ne tikai kājas un rokas.

Ja jūtaties noguris, jāpaņem atpūtas pauze vai aktivitāte jāpārtrauc pavisam. Gan slēpošana, gan braukšana ar sniega dēli, patērē ļoti daudz enerģijas. Ja jūtaties piekusis, aizejiet atpūsties un kaut ko apēdiet. Dodoties uz kalnu ieteicams ņemt līdzi augļus un enerģijas batoniņus, lai ātri varētu atgūt spēkus, bet nejustos pārēdies. Ja jūtat, ka tik ātrā laikā spēkus atgūt nevarēsiet, pārtrauciet savas aktivitātes. Nevajag sevi pārmocīt tikai tāpēc, ka esat samaksājis par ilgāku laiku.

Lai izvairītos no dehidratācijas, noteikti jāuzņem daudz šķidruma. Slēpojot vai braucot ar sniega dēli, jūs daudz svīdīsiet, tāpēc ir svarīgi uzņemt atpakaļ ūdeni. Jāatceras gan, ka aukstu ūdeni uz kalna dzert nevajadzētu. Tādā vaidā jūs varat saslimt ar dažādām saaukstēšanās slimībām, tāpēc ieteicams ņemt līdzi termosu ar siltu ūdeni vai tēju. Eksperti iesaka katru stundu uzņemt vismaz vienu litru šķidruma.

Tāpat kā vasarā, arī ziemā ir iespējams gūt saules apdegumus, turklāt uz kalna tas ir īpaši liels risks. Tā kā sniegs atstaro visu gaismu, kas uz tā krīt, jūs varat apdegt ne tikai no tiešiem saules stariem, bet arī no sniega atstarotās gaismas. Tāpat kā pirms došanās uz pludmali, arī pirms došanās uz kalna ir jāizmanto pretapdeguma krēms. Jāizvēlas krēms vismaz ar aizsardzību SPF 30, un tas jāuzklāj vismaz 20 minūtes pirms dodaties uz kalnu.

Ja dodaties uz slēpošanas kūrortu un ziemas aktivitātēm esat paredzējis veltīt vairākas dienas, noteikti ir vērts padomāt par nelaimes gadījumu apdrošināšanas polises iegādi. Neviens nav pasargāts no dažādām traumām, tāpēc labāk laikus pret to nodrošināties.

Ja ar ziemas sporta veidiem ikdienā nenodarbojaties, jums vajadzētu ņemt vērā šos padomus, lai pilnībā būtu gatavai visam, uz kalna notiekošajam.